lördag 16 maj 2009

Grovt och glutenfritt

Jag har länge längtat efter goda, fiberrika bröd som jag kan äta. Den glutenfria mjölmixen med fibrer i butikerna är nämligen inte särskilt fiberrik i min mening. Men jag har samlat på mig några recept med bröd av tre olika "grovlekar". Börjar med det grövsta och sedan får de andra följa med tiden.
Fåfängans mörkaKursivBlanda i degblandare:
1 l naturell fil
1 ½ msk bikarbonat
2 dl lingon
1 dl mörk sirap
Blanda först fil och bikarbonat.

Blanda sedan i:
6 dl grovmix
4 dl krossat bovete
2 dl krossat linfrö
1 dl fibrex
1 dl pofiber
4 dl solrosfrö
4 dl pumpakärnor
2 tsk salt

Låt maskinen gå 10 minuter. Häll upp i 4 smorda formar 1½-2 liter. Grädda i ugnens nedre del i 180 grader, ca 1 timme.

Det här receptet går bra att halvera. Jag brukar göra det i 1½ liters formar, då blir det inte så platt. Brödet är också smidigt på så sätt att det inte ska jäsa utan bara kan hällas ner i formarna och skjutsas rätt in i ugnen.

Nu ska jag ånga lite tapeter, kanske måla lite list i trappan och sen blir det nog till att njuta lite av dagens underbara väder. Glöm inte att heja på Malena och Sverige ikväll!

Inga kommentarer: