söndag 12 juli 2009

Mys och mums

Gårdagen blev en riktig slappedag, precis som det var tänkt. Ändå hann vi på något sätt med en hel del. Mest var det väl Samuel som hann med i och för sig. Målning av tak i hall och källare, målning av staket till altan samt målning och sänkning av altanräcke.
Jag tog mig dock an utlovat muffinsbak. Provade på Leilas grundrecept för muffins. Var något tveksam initialt, då glutenfria bakverk ibland kan göra lite som de vill. Slutresultatet blev dock med beröm godkänt! Saftiga muffins med smak av citron. Jag lyxade också med att ha i lite ljus choklad som fyllning. Till nästa gång tänker jag dock använda elvispen hela vägen och inte bara röra ner mjölet. Hade några små klumpar som inte behagade att blanda ut sig...
Farmors gamla tekanna är en favorit i fikasammanhang.

Idag har taken och altanräcke målats för sista gången. Andra halvan av gräsmattan är klippt (orkade inte hela sist...) Goda vänner har bjudit på lunch och nu är det slapp och vila i soffan som gäller!

4 kommentarer:

Johanna sa...

Jag är så glad att jag hittade din blogg och ditt recept på "Fåfängans mörka"! Det har räddat mig! Jag har haft sådana problem med att hitta goda glutenfria recept på bröd (min sambo är glutenintolerant). Mitt problem är att alla bröd jag gör med jäst smakar just JÄST och det är vedervärdigt. Jag har försökt med längre jästtid, socker/honung som jäshjälp - men inget funkar. Det enda bröd som blir gott är som sagt ditt mörka grova. :) Har du några tips så tar jag tacksamt emot dem!

Unknown sa...

Johanna: Det glädjer mig att recepten kommer till användning! :) Glutenfritt bröd är verkligen ett kapitel för sig... Råkar ibland också ut för jästsmaken. Upplever att den ibland kan uppstå ju längre man låter brödet vara framme. (Nästan som ett steg i processen innan det börjar mögla.) Rekommenderar därför att frysa det så snart det svalnat och ta upp lagom mängd inför varje tillfälle.
Har du testat att använda fiberhusk (jag kallar det fyllefrön i bloggen)? De förbättra brödets hållbarhet samt göra det lite mer lättbakat. Ska klura på om det är några mer trix jag har för mig vid bakningen. :)

fru cruz sa...

ja, såna där proppar som sitter fast verkar ju behändigt. Fast då ska man ju ha ny diskho oxå. Å då behövs kanske ett hus? eller i af en bostadsrätt... =)

Michaela sa...

åå va goda de ser ut!! :)