torsdag 20 maj 2010

Husmorstips [del 6]

Hängde ut tvätten idag, strax innan en rejäl åskskur gjorde entré och tvätten raskt åkte ner igen och fick återupphängas på altanen. Hur som haver. När jag hängde vittvätten insåg jag att det vita inte längre är helt vitt. Vissa fläckar vill liksom inte ge med sig. Raskt vände jag mig till min nya husmorsbibel och fann på råd.

Lite ättika i sista sköljvattnet kan göra underverk. 1 ½ dl ättika i det 60-gradiga tvättvattnet kan ta bort svagt gulbruna toner även på linnedukar och handdukar.


Detta tips ska jag prova nästa gång och hoppas på ett strålande resultat!

1 kommentar:

Anonym sa...

Blekning av grådaskiga, f.d. vita plagg har jag passande nog oxå pysslat med i veckan, fast jag brukar använda mig av klor, istället för tvättmedel då. Nackdelen är att man måste tvätta det en gång till efteråt sen, för att bli av med klordoften. Men det funkar. Husmoderligt värre.. ;) Gonatt fin! /Idan