tisdag 14 december 2010

En kula här, ett hjärta där

Idag är det bara tio dagar kvar till julafton och till helgen är det fjärde advent. Förstår inte vart hösten tagit vägen. Ena dagen strålade solen och träden stod i brand och nästa la sig snön som ett gnistrade vitt täcke.
Julen gör entré lite pö om pö i år. Några kulor här, en amaryllis där och lite hjärtan på strategiska ställen hjälper till att skapa stämning. I stereon varvas diverse versioner på Stilla natt med gamla godingar med Frank Sinatra och Stevie Wonder. Julgodiset (såna här, såna här och apelsintryffel) ligger i tryggt förvar i matkällaren och det knapras saffransskorpor till glögg och the. Klappar är inhandlade och väntar på att slås in.
Vit amaryllis med dubbla klockor stöttas av en gren trollhassel.

Julgardinerna till köket ligger dock fortfarande osydda vid symaskinen och några fler godsaker ska nog hinnas med. Men bästa av allt, det känns inte det minsta stressigt! Om det beror på att jag sänkt kraven eller om vi bara hunnit med ovanligt mycket, det låter jag vara osagt. Men skönt är det!
Gamla kakformar med värmeljus på en bricka och med en liten oljelampa tillsammans med kanel och stjärnanis möter flera sinnen.

Hur har ni det, är det julstress in i det sista eller kan ni också luta er tillbaka och njuta av brasans sprakande och ljusens skimmer?

1 kommentar:

Ulrika sa...

Vilken otroligt vacker amaryllis!
Jag pluggar så det blir inte så mycket julpynt förutom glögg, pepparkakor och en adventsljusstake. Men mysigt är det i alla fall.
Jag tycker att du har en mycket trevlig blogg och jag ser fram emot att följa dig, mannen och huset!