fredag 3 april 2009

Vitbroderi

Vitbroderi är en typ av broderi som utförs med brodergarn som har samma färg som underlaget. Traditionellt har det utförts på vitt linne. Märkdukar var vanligt förekommande på 1700- och 1800-talet. Då broderades hela alfabetet i korsstygn som träning och bevis på kunnighet i broderikonsten.
Nu är jag ju känd för att inte göra som alla andra... Så min märkduk är inte broderad i korsstygn och inte med garn i samma färg som underlaget. Den kommer heller inte att vara något bevis på min kunnighet i broderikonsten. Däremot är det bra träning och skön avkoppling. Särskilt en kväll som denna, när raggsockan kollar på hockey.
Nu dags för trådbyte!

2 kommentarer:

Sofia sa...

Spännande och fint! Kul att se hemmet. Det var rätt mycket där som jag helst ville smuggla med mig hem till mitt. :)

Och dessutom, jag bara mååååååste ha ett Wii-spel. Helst igår!

Kram!

fru cruz sa...

vi tackar och tar emot en offentlig blogg!!

Krama/ Maria