måndag 13 juli 2009

Husmorstips [del 3]

För en tids sedan investerade jag och maken i ett par disktrasor. Låter kanske inte så överväldigande precis. Saken är den att dessa disktrasor är vävda i lin. Trasan kan tvättas i maskin. Den ska enligt fabrikanten hålla i upp till 2 år och kan sedan läggas på komposten för återvinning. Enligt uppgift ska trasan även torka snabbt, vilket ska minimera den sura lukten. Tilläggas bör att en trasa kostade oss 45 riksdaler.

Nu har vi i snart ett halvårs tid använt oss av dessa fantastiska trasor. Vet inte om jag upplever att den sura doften minskat, kanske. När trasan är smutsig slänger man ju bara med den i en mörk 60 och sen är den som ny. Uppsugningsförmågan är förvånansvärt bra och blir bättre med tiden. Bäst av allt är nog att det är lite mer "riv" i trasan. Fläckar som hunnit torka till lite är på så vis lättare att gno bort.

Verkar alltså som om dessa disktrasor vinner i längden. Det sved lite när vi köpte dem, men nu vet jag inte när jag köpte en Wettexduk senast!

2 kommentarer:

fru cruz sa...

När barnet blir ett MÅSTE man ta ut fem dagar annars förlorar man sin SGI. Detta innebär att man måste ha heltidssysselsättning och jag måste då alltså anmäla mig arbetslös när david är pappaledig =).
Tack för tipset! både jag å david vill ha trasorna =)

Unknown sa...

MiaMaria: Det verkar som om det är mycket att hålla reda på när det gäller de små liven. Det må jag säga.
Vi köpte våra trasor på Norrgavel i Lammhult. Finns även som duschmatta. =)