onsdag 12 augusti 2009

Allan Olsson med sällskap

Jag har väntat väldigt länge med det här inlägget, har försökt skapa de rätta bilderna. Men nu vill jag inte vänta längre... Därför finns där inga ödlor och yxan ser snarare lycklig ut än ilsken. Kanske är det en euforisk ilsken yxa?

Sätten att minnas olika saker är många. När jag var liten och skulle lära mig hårda och mjuka vokaler kom dessa meningar till. Allan Olsson är mammas påfund, men den ilska yxan är min motsvarighet. Hade ni några minnesramsor när ni var små?

På senare år, kanske framför allt under studietiden, har diverse minnesramsor, lekar och bilder skapats. Kan till exempel fortfarande minnas ord en lärare bad oss lägga på minnet för 5-6 år sen!

2 kommentarer:

Michaela sa...

haha jo det är bra med minnesgrejer! :)

...jag MINNS däremot inte några ramsor.. eller jo! den där om planterna; "Mor Vattnar Jorden Medan Jag Sätter Ut Nya Plantor"
= Merkurius, Venus, Jorden, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus och Pluto :)

kram!

Unknown sa...

Michaela: Vilken bra ramsa! Den ska jag lägga på minnet. Har aldrig riktigt vetat i vilken ordning de där planeterna kommer...