onsdag 31 mars 2010

Dagens lunch

Diskussionens vågor gick höga runt bordet i lunchrummet på jobbet idag. Allt detta efter att arbetsplatsen lanserat en sida hos ett av vår tids största sociala medier. Många ställde sig frågande till vad detta skulle vara bra för, det är väl ingen som vill ha med oss att göra på sin fritid. Vad skulle vi kunna skriva som skulle locka läsare? Känslorna var övervägande negativa ända tills någon kom på att det kanske skulle vara ett bra forum för att skapa diskussion. Ett forum där man faktiskt skulle kunna nå de personer som ofta inte kommer till tals annars. När det sedan framkom att man genom ett kort inlägg skulle kunna förmedla samhällsinformation, lediga tjänster med mera till en större massa blev det annat ljud i skällan. Kanske var det inte så tokigt trots allt.

Diskussionens vågor fortsatte sedan att gå höga när samtalet övergick till innehållet i de sociala medierna; hur ofta ens statusrad måste uppdateras och den enorma mängd onödig information som passerar. Visst kan jag hålla med om att mycket enbart är nonsens, totalt oviktigt vetande. Samtidigt kan jag se många fördelar med de sociala medierna som mötesplats. Möjligheten att hålla kontakt med människor jag annars sällan träffar överväger många av nackdelarna. Jag väljer själv vilka personer jag vill interagera med, jag väljer vilka applikationer som ska visas och jag kan också välja hur privat/officiell jag vill vara. I en tid när många saknar någon att dela vardagen med tror jag att de sociala medierna blir en tillflyktsort. Det blir en plats där jag kan dela, för andra kanske till synes oviktiga, händelser i livet, glädje och sorg. Det blir en plats där någon ser mig och där jag kan få respons på mina tankar. Tro nu inte jag menar att de sociala medierna kan ersätta mänskliga relationer, absolut inte. I mötet mellan två människor händer saker som vi aldrig kan återskapa i en virtuell värld. Tonfall, kroppsspråk och känslor kan inte förmedlas via ettor och nollor. I alla fall inte ännu...

Till syvende och sist tror jag att många av de upprörda känslor som höjs beror på osäkerhet. Tekniken går framåt i en rasande fart och det är svårt att hänga med i allt som händer. Okunskap leder till otrygghet och otryggheten leder i sin tur till en negativ inställning. Självklart är det viktigt att tänka igenom det man gör, skriver eller lägger upp på nätet. Närheten till det offentliga rummet gör att man måste vakta sin tunga en extra gång. Man måste tänka både en och två gånger innan man talar och man måste kunna stå för det man säger. En regel som förvisso gäller både i cyber space och In Real Life…

3 kommentarer:

linusanderas sa...

Hade jag suttit där runt borden så hade jag nog mest undrat varför det inte gjorts tidigare.

Anonym sa...

bra skrivet! du är duktig du! Kram Anna A

Anonym sa...

Å vad klokt sagt och skrivet. Ha en fortsatt skön påsk önskar Ywonne.