fredag 8 oktober 2010

Genom tid och rum - vi bygger om

Nu i dagarna är det fyra år sedan vi fick tillgång till vårt första hus. För lite sen fick jag frågan om vi var klara [med renoveringen] ännu, i samma andetag kompletterades frågan med ett blir man någonsin det? I vårt fall är nog svaret på båda frågorna nej. Renoveringen är inte färdig och jag är inte säker på att vi någonsin kommer att bli det. Inte för att projekten nödvändigtvis kommer att lämnas ofärdiga utan för att det ständigt dyker upp nya.
Samtalet fick mig dock att börja se tillbaka på vad som hänt. Vi fotade rätt så flitigt i början så det är lätt att minnas tillbaka hur det var. Då, när man var mitt uppe i allt, kändes det som om ingenting hände och att det aldrig skulle bli färdigt. Nu, när man ser tillbaka inser man hur mycket som faktiskt blev gjort. Under åren vi bott här skedde den största förändringen de två första åren. Sen stannade mycket av och personliga skäl fick renoveringen att gå ner på sparlåga.
Som en påminnelse för mig själv, av vad vi gjort och åstadkommit, tänkte jag påbörja en liten serie. Rum för rum ska vi ta oss genom huset. Titta på bilder före, under och efter. Kanske tittar vi också framåt? Det återstår att se. Men välkomna på en resa genom tid och rum i det Bengtssonska hemmet.

Ovan ser ni också resultatet av dörrbytet. Efter lite anpassningar och många timmars slit lyckades Samuel få den på plats. Den observante noterar också att vi har gått från vänsterhängt till högerhängt. Tanken är att vi i framtiden ska vrida på trappan och på så vis kunna utnyttja, den idag väldigt trånga, uppfarten bättre.

2 kommentarer:

Lina Lidström sa...

Åh Ida du skriver så man blir så himla inspirerad! ville bara att du skulle veta det! det är ett nöje att läsa din blogg. härliga bilder och så härliga texter, blir glad varje gång :) hälsa samuel! kram!

Rut Linden sa...

Åh va kul! jag vill gärna se bilder före/efter :D