söndag 31 oktober 2010

My new corner

Jag har länge saknat en fåtölj att krypa upp i. Vår soffa är borde stor och skön, men den har inga riktiga hörn man kan kura i. Jag är av typen människor som sällan sitter rätt upp och ner utan vill ha upp med en fot eller båda, slänga benen över armstödet och så vidare. Under studenttiden hade jag en underbar, storblommig gammal fåtölj efter mormor som man kunde sitta lite hur som helst i och jag saknar den nu.
Ett substitut för den hittade vi dock på det stora varuhusets fyndavdelning igår och nu är den på plats här hemma. Gungstolen har fått flytta undan och renskinnet bildar bas på puffen som både är bord och fotpall. Kudden och pläden är minnen från generationer som gått före oss, men som inte är glömda. Här framför kaminen kan jag titta ut mot sjön, se på tv eller se vem som kommer vid ytterdörren. Samtidigt kan jag njuta av julnumret från Lantliv och de vackra blommorna svågern kom med i fredags. Börjar man bli gammal nu?
Någon annan som blivit till åren är vår matberedare. Efter att ha tjänat både farmor och mig har den nu blandat sin sista deg. Plötsligt hamnade en ny mixer/matberedare väldigt högt på önskelistan. Frågan är bara vad man ska välja?!

Inga kommentarer: