söndag 17 april 2011

Allt måste inte vara vitt - om att sänka prestationskraven en smula

Under tiden jag målat Bönans säng har jag funderat lite på det där med skötbord. Vi har redan gått igenom en rad förslag på vad vi kan tänkas vilja ha/behöva; som IKEAs, en hemsnickrad variant eller kanske sekretären. Om sanningen ska fram så behöver man väl egentligen inget skötbord, men jag känner att det nog vore bra att ha ett ställe där det mesta är samlat. Samtidigt vill man ju inte samla på sig möbler man inte har användning för mer än under en kort tid. 

Efter att ha halkat in på en blogg där den blivande mamman påminde lite för mycket om mitt forna perfektionistiska jag kom jag dock fram till en slutsats. Allt måste inte vara vitt och allt måste inte vara i trä! Även om det är fantastiskt fint...

Det senaste förslaget i skötbordsdjungeln är därför att ta den där trådbackshistorien vi har i klädkammaren. Bygga en sockel och lägga på en lagom stor skiva med kanter. Ta'da! Så har vi ett skötbord innehållande praktisk förvaring. För att piffa till det hela går det ju att hänga ett litet draperi eller liknande runt, så slipper man se stativet. Å andra sidan tänker jag att det ska stå bakom sovrumsdörren i hallen uppe och eftersom dörren alltid är öppen så syns ju inte stativet ändå. Fint så!

Återstår bara att hitta ny plats för det som bor i trådbacken idag och att komma fram till vad som egentligen behövs på skötbordet!

2 kommentarer:

fru cruz sa...

Ida, du gör rätt i att inte göra värsta skötbordet. Man använder det ju en väldigt kort period. Vi körde på en trälåda (som skulle målas vit och fixas till men som aldrig blev av) som låg på tvättmaskinen. annars är faktiskt ikeas skötbord sniglar bra. Billigt och typ bäst i test.=)

sandra o småtjejerna sa...

Vi kör på ikeas sniglar :-D som sagt var. Billigt o bra. Tanken var att det skulle målas vitt. Men inte kommit så långt... Har gjort små draperier som ska dölja allt som ligger på hyllan under... Dock har de inte blivit ditsatta ännu :-D
O sen beror det ju lite på vart man har skötbordet oxå... Vi har köpt lådor man kan hänga på kanten av skötbordet där man kan ha lite rumpsalva, febertermometer osv... Så man har det samlat o slipper leta varje gång :-D