måndag 6 april 2009

Müsli

Ett skafferi utan godsaker går ju inte för sig! På en hylla i fina glasbrukar från Kalmar Chokladfabrik har jag choklad av olika de slag. Där går jag och mumsar emellanåt. Burkarna får jag visa en annan dag. Idag tänkte jag bjuda på något lite nyttigare men ändock väldigt gott.


Kanelmüsli

4 dl boveteflingor

1 dl riven kokos

½ dl solrosfrön (naturella)

1 dl honung

1 msk varmt vatten

1 msk malen kanel

½ dl torkade, klippta äppelbitar

½ dl russin

½ dl pumpakärnor (naturella)

½ dl linfrön


Sätt ugnen på 175°C. Blanda bovete, kokos och solroskärnor i en bunke. Rör honung, vatten och kanel i en skål. Ringla över boveteblandningen och blanda väl. Fördela blandningen på ett bakplåtspapper på en plåt. Tillaga mitt i ugnen i 15-20 minuter. Ta ut plåten och rör om efter halva tiden. Låt svalna. Blanda ner äppelbitar, russin, pumpakärnor och linfrön. Förvara i en bruk med tättslutande lock.


Om man inte vill äta müslin glutenfri, som jag, byter man ut boveteflingorna mot havregryn. Det här receptet bör ju också kunna varieras i oändlighet. Kanel, russin och äpplen borde kunna bytas ut mot annat gott. Man skulle t.ex. kunna ha i torkade hallon eller jordgubbar eller blåbär eller papaya eller mango eller ananas eller... Egentligen är det väl bara fantasin som sätter gränserna!







recept: Buffé 2. 2009

1 kommentar:

annacarin sa...

vilken härlig liten blogg du har...hur gör du bilderna så fina och hur får du in texten? ska nog göra lite müsli nån dag...den lät fantastiskt god...är ni i sävsjö över påsken eller beger ni er till sydligare breddgrader? kram annacarin