tisdag 14 april 2009

Inget får förfaras

Min familj säger att jag är lik min mormor. En av hennes många karaktäristiska egenskaper var att hon inte kunde se något förfaras. I just den bemärkelsen tror jag dock att min syster är än värre. För henne är överbliven grädde lika med kladdkaka, philadelphiaost morotskaka och ägg sockerkaka. Jag är dock inte långt efter... Därför har jag hela frysen full av vinbär, krusbär, jordgubbar och hallon som jag inte orkade safta och sylta i somras. Nu avnjuts de istället i form av krämer och mousser. Inte helt fel det heller!
Efter helgens tårta hade jag vaniljstång över. Kändes därför helt naturligt att testa på att göra eget vaniljsocker. Väldigt enkelt, och vill man så kan man ju ta det med sig som gå bort present!
Du behöver: 2 använda, torkade vaniljstänger samt 1 dl strösocker. Mixa vaniljstänger och socker ca 2 minuter och sila sedan genom en grovmaskig sil. Häll upp i en fin burk eller flaska. Klart att användas!

Inga kommentarer: