onsdag 29 april 2009

Marshmallowfluff

Har ni någon gång drömt om att få middagen tillagad av en kock, hemma i ert eget kök? Igår blev det verklighet för mig, fast inte i mitt eget kök, men ändå. Vi skulle tacka av en kollega på jobbet och passade på att bjuda in en annan kollegas sambo, han är kock. Tillsammans lagade vi en enkel och fantastiskt god festmåltid. På menyn stod baconinlindad kycklingfilé med vitlök, citron och rosmarin tillsammans med ugnsbakad potatis, egen pesto och en fräsch sallad. Till efterrätt fick vi sedan färsk frukt med en fenomenalt god kräm med bland annat marshmallowfluff. Det receptet tänker jag dock inte dela med mig av förrän jag frågat kocken om lov!
Däremot tänkte jag ge er ett annat tips på vad man kan använda det goda fluffet till. Ännu en gång är det recept ur Vinterns söta av systrarna Eisenman.
Fluffig frusen polkagrispaj
Pajdeg
20 småkakor med smak av choklad (ev. glutenfria)
2 msk kakao
25 g smält smör eller margarin

5 dl vispgrädde
1 burk marshmallowfluff
Några droppar pepparmyntsolja
Några droppar röd karamellfärg
1 dl polkagrisar + några till dekorering

Chokladsås
125 g mörk choklad
75 g smör
½ dl strösocker
½ dl sirap
1 nypa salt
½ dl vatten

Kök kakor, kakao och smör i en matberedare. Tryck ut smulblandningen in en springform. Ställ in frysen.
Vispa grädden och blanda försiktigt med fluffet och några droppar pepparmyntsolja eller efter smak. Lägg ungefär en tredjedel av krämen i en separat skål och ställ åt sidan.
Krossa polkagrisarna, blanda ner dem i den större mängden kräm. Ta ut pajskalet ur frysen och bred ut krämen i skalet.
Ta resten av krämen och blanda i några droppar karamellfärg. Klicka ut den röda krämen över den vita i formen. Gör med en kniv ett virvlande mönster i krämen.
Frys i minst 5 timmar. Ta fram 10-15 minuter innan den ska serveras, dekorera med polkagrisar.
Blanda ihop ingredienserna till chokladsåsen i en kastrull. Koka upp och rör tills all choklad smält. Låt småsjuda i ca 10 minuter eller tills såsen blivit tjock och glansig.
Servera såsen varm eller kall till pajen.

(Själv tycker jag att pajen är minst lika god utan chokladsåsen, å har man småkakor med hög kakaohalt i kan man nästan skippa kakaon i pajdegen.)

Inga kommentarer: