söndag 14 juni 2009

Rödstjärtar och baksug

Har spenderat lite tid med att rycka gräs ur stenpartiet nu på förmiddagen. Solen skiner idag och det är riktigt skönt ute. Vinden friskar i emellanåt och ett tag kändes det nästan som om jag var på Öland. Men så låg där ju inga hundar bredvid mig på filten och inga föräldrar pysslade med projekt i trädgården. Känslan var dock densamma! Tror att jag ska ringa Grustaget om en stund...

I avsaknad av hundar så har vi desto fler små fåglar! Bland annat de "gamla vanliga" små sparvarna. I år har jag dock sett en ny stjärna i gänget. Efter ett samtal med mamma kom vi fram till att det måste vara ett par Rödstjärtar. Verkar som om de byggt bo under vårt garagetak. Mysigt! Letade länge på nätet efter en bra "fågelbok" och mycket kan man hitta, men inte det. Önskar mig därför en riktig fågelbok. Ni vet en sån med fasta pärmar och sidor av papper i. En som man kan bläddra i IRL. Det står numera på min önskelista.

Klurar nu på om jag skulle gå ut och rycka lite ogräs ur garageuppfarten. Kanske skulle satsa på lite RoundUp där... Känns på något vis så mycket smidigare! Är lite sugen på att baka också. Skulle behöva baka bröd. Men är mer sugen på att baka typ muffins eller nåt annat mumsigt. Tror jag börjar med det där samtalet till mamma, så får vi se vad resten av dagen bjuder på.

När jag väl visste namnet på fågeln hittade jag en fin teckning här.

Inga kommentarer: