tisdag 25 augusti 2009

Helt apropå - Rötmånad

Det här med rötmånad. Hörde en ganska intressant grej på radio för lite sedan. Som de flesta av er säkert redan vet så infaller rötmånaden i slutet av juli och varar sedan en månad framåt och in i augusti. Under denna period ska man vara extra vaksam på hur man hanterar mat och råvaror så att dessa inte förstörs. Inget konstigt med det.

Men saken är den, anledningen till att maten snabbt förstörs är värmen som brukar råda under denna period. Detta brukade vara den varmaste perioden under sommaren, med hög luftfuktighet som till följd ger god bakterietillväxt. Jag skriver brukar, brukar som i på Bondepraktikans tid, brukar som i när man var liten. (Bondepraktikan och jag är inte jämngamla om någon nu vill göra sig lustig över det.) Men som ni säkert har märkt så har den här perioden varierat i allra högsta grad under senare år.

Det var detta jag hörde på radion, att rötmånaden, om man ska vara petig, inte alls infaller under själva rötmånaden. Hänger ni med?! Rent teoretiskt skulle alltså rötmånaden kunna infalla under en helt annan tid på året, förutsatt att det är den varmaste perioden med hög luftfuktighet. Apropå det så hittaden jag en artikel så samma tema alldeles nyss.

1 kommentar:

Magdalena sa...

Rötmånaden är nåt det alltid pratas om när man sommarjobbar på äldreboende och jag har länge tyckt att det inte längre stämmer... Kan ju vara bra att ha en artikel till hands för att överbevisa de som argumenterar emot ;)