fredag 21 augusti 2009

Städdag

Torsdag är städdag - hos grannen. Varje vecka är det samma sak. Mattorna åker ut och sen dammsugas och svabbas det för fulla muggar. Vi hade också städdag på torsdagar när jag var liten, så var allt rent och fräscht till helgen. Ganska bra faktiskt, även om vi systrar inte direkt såg fram emot denna tilldragelse. Jag lyckades föra traditionen vidare till mina lägenhetskamrater på gymnasiet, men därefter tog det slut tror jag.

Här hemma har den regelbundna städningen övergått till nä nu måste vi verkligen städa och sedan går det ett par dagar till. Men det är något visst med den där känslan som infinner sig efter städningen. Harmoni. Det gillar jag. Torsdagen, innan avfärd norröver, till ära dammsugade jag dock ur bilen. Tacksam över att kunna dra ut 12 m slang till centraldamsugaren ända till bilen.

En räddning i städningen frånvaro är den sockelsug vi installerade till centraldammsugaren när vi byggde om köket. Med några snabba soptag och en liten putt mot sugen med foten och så är smulor, råttor och annat som springer längs golvsocklarna borta! Idag skulle jag dock behöva dra fram både slang och dammtrasa. Det är nämligen lit de parade för flygfän i vårt vardagsrumsfönster...

(Jag vet, idag är det fredag, jag är alltså en dag sen, det var dock inte grannen. Men han har börjat jobba igen efter semestern, det har inte jag!)

3 kommentarer:

Emilie sa...

På torsdag är du välkommen hit o städa om du vill!!!??

Michaela sa...

Jag älskar den där känslan efter att man städat hela huset!! :) städade min fästmans HELA lägenhet i fredags och det va underbart va gott det luktar efteråt, va fint det blir, fräscht det känns, OCH! va nöjd jag känner mig! hihi.

vi kan nog alla lära oss nåt av den där grannen tror jag ;) haha...

Theeres sa...

Ja du det där med städning...här hemma har vi röjning efter kl 19.00då kidsen lagt sig.....sen måste det nästan svabbas varje dag då lillen lärt sig åla. Det är dregel utgnott över hela nedervåningen vilket inte ser så fräscht ut när man vaknar på morgonen och solen skiner in :) Men man är så van vid det så det går av bara farten! Hoppas du mår bättre idag!!
Kram