onsdag 16 september 2009

Tandborste, tandborste här kommer jag...

...jag gör tänderna rena.

Det bästa med gårdagens tandläkarbesök var nästan att få komma till kassan. "Då blir det 40 kr." Jag bara stirrade på henne, hade jag hört fel, sa hon verkligen 40 spänn?! Så kom en förklaring om tandvårdsbidrag relaterat till min ålder och icke tidigare använda medel osv. Kontentan var att "du får alltså 600 kr i rabatt". Blev så ställd så jag visste inte om jag fortfarande skulle sträcka fram kortet eller inte. 40 spänn, det kanske jag till och med skulle kunna ha i kontanter.

I övrigt flöt besöket på som vanligt:

- Sköljer du med fluor?
- Nej
- Använder du tandtråd?
- Nej
- Har du testat plackers?
- Ja, jag har ett paket hemma, men jag hittar det inte. (För när jag väl fått dit tråden är den omöjlig att få dän!)
- Besvär?
- Tandsten, och när den inte är där så känner jag något vasst med tungan.
*skrattar* - Du menar att du känner tandövergångarna?
- Ja, jo, förvisso, men det är väl knappast meningen att man ska skära sig på sina egna tänder?
- Nä, det är lite trångt här... *slipar*
*tänker* - What's new, det var ju det jag sa... Det är faktiskt MINA tänder vi pratar om.

Minst 1½ år kvar till nästa kontroll. Vi får väl se om jag hittat mitt Plackerspaket tills dess...

3 kommentarer:

frida claesson sa...

haha, roligt! så härligt me positiv överasskning om priset hos tandläkaren för en gångs skull , brukar ju oftast va tvärtom annars!! ses på lördag! kram frida

Michaela sa...

hahahaha, va roligt skrivet! "äkta blogg-vara!!" :D

...Grattis till rabattbeloppet! Helt underbart I know :)

Andrea sa...

låter precis som om det var mitt tandläkarbesök du beskrev. men jag har en månad kvar dit. (och jag hade tänkt be om att få utnyttja min rabatt, eftersom jag råkade få syn på den på försäkringskassans hemsida...) ;)