fredag 15 januari 2010

Lady Marmalade

Idag har fru "inget får förfaras" varit i farten. Kvar efter julfirandet fanns ett helt gäng apelsiner och ännu fler clementiner. Dagen har därför ägnats åt husmoderliga sysslor så som kokande av sockerlag till saft, marmeladkok och lemoncurdsvispande. I vanlig ordning läste jag inte receptet ordentligt från början och fick ägna en bra stund åt att separera fruktkött och skivat skal åt. Men lite terapiarbete har ju ingen dött av. Funderar nu på om jag inte skulle göra något åt de där äggvitorna som huserar i frysen.Så här gjorde jag min Lemoncurd med vanilj

6 ägg
3 dl strösocker
1½ dl citronsaft
250 g rumsvarmt smör
frön från ½ vaniljstång

Vispa ägg, socker och citronsaft i en metallbunke över vattenbad tills krämen tjocknar, ca 10 minuter. Vispa ner smör och de urskrapade fröna från en ½ vaniljstång. Sila krämen och häll i burkar. Förvaras i svalt så att krämen tjocknar ytterligare.

Receptet kommer ursprungligen från den här trevliga boken.

2 kommentarer:

Michaela sa...

Lemoncurd med vanilj!!? oj va gott det lät! minns att mamma gjorde lemoncurd (utan vanilj) när jag va yngre... med vanilj är säkert mkt godare.. tyckte nämligen inte så jättemycket om den utan..heh.

Husmoderlig du är förresten! Skitbra! Såna finns det inte alls lika många av i dagens samhälle.. jag vill också bli sån :) Du är en förebild helt enkelt... :)

Ha en bra helg!

Rut Linden sa...

såg ditt inlägg ditt inlägg lite längre ner på sidan, ååh, de e nåt jag saknar! Sitta och spela yatzy med dig och samuel i värmestugan!!!!!!!!!! :) stor kram på dej Ida!