måndag 15 mars 2010

Skit under naglarna

I veckan har jag köpt pelargonsticklingar och nya krukor till desamma. Riktiga mormorsblommor. För att öka oddsen inför vintervilan har jag i år inte bara köpt en utan sex stycken. Förhoppningsvis ska jag således kunna njuta av några av blomstren även nästa år. Vintervila är väl dock det sista man vill fundera på nu! Efter omplantering väntar jag med spänning på att de små ska växa till sig och sprida sin väldoft. Köpte tre olika sorter varav den ena en luktpelargon vars äldre smeknamn var Fisblomma eller Likträd. Dock är det inte dessa dofter den sprider, snarare är det den typen av dofter den döljer. Blomman, som på pappret heter Doktor Westerlund, har en doft av rosor och citron. Betydligt bättre än tidigare nämnda lukter... I övrigt har jag en fullkomligt rabiat orkidé här hemma. Den har blommat konstant sedan vi fick den för över två år sedan. Nu har den bara en blomma igång men skjuter nya skott från stänglarna. Jag säger då det. Fråga inte hur jag gör, för jag gör verkligen inget speciellt med den. Men trivs gör den!

1 kommentar:

Michaela sa...

Ååå va härligt! Jag älskar skit under naglarna! Växter är underbart att iaktta; se hur de växer osv :)

wow...

lycka till med dina små plantor!!