lördag 18 juni 2011

Mördegskakor

Det här inlägget är till Manne och hans mamma som, liksom min mamma när jag var liten, tappert stångas med de glutenfria småkakorna. Du som någon gång testat att baka glutenfria småkakor vet att de har en tendens till att flyta ut och liksom gå sin egen väg. Här är i alla fall ett recept på mördegskakor som man kan variera ända tills fantasin tar slut. En sats ger ca 25-30 kakor, så vill man kan man dela upp den i flera delar, smaksätta dem olika och på så sätt få flera sorters kakor.

2½ dl ljus mjölmix
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
100 g smör
1 ägg

Blanda mjöl, socker och vaniljsocker i matberedaren. Tillsätt smör i små tärningar. Blanda till en smulig massa. Tillsätt ägget och kör till degen blivit fast och smidig. Baka ut kakorna direkt eller välj smaksättning och tillsätt den. Dela degen i två delar och tulla varje deg till en ca 4 cm tjock rulle. Lägg i kylskåpet några timmar tills den stelnat. Skär knappt ½ cm tjock skivor med vass kniv. Placera på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen, 225 grader, 8-10 minuter.

Exempel på smaksättning
Korintkakor: 1 dl korinter
Chokladbröd: 2 msk kakao
Hackad choklad
Nonstop

1 kommentar:

JessicaK sa...

Jag har provat detta recept samt ett antal andra liknande och misslyckas alltid. Kakorna flyter ut och blir extremt lösa/smuliga i konsistensen.
Vad gör jag för fel?