lördag 24 september 2011

Jag är en dålig mamma

Den frasen har knackat på både en och två gånger sedan bönan föddes. Det är en fras jag delar med ganska många mammor där ute. Det är en fras vi på något vis vill använda för att ursäkta oss. Jag är en dålig mamma när Ester inte har någon mössa eller när hon bara har kofta och något annat barn har jacka. Jag är en dålig mamma när hon verkligen behöver bada och skriker som en tok när hon kommer i vattnet. Jag är en dålig mamma när jag är trött och hon är arg. Jag är en dålig mamma när Ester inte vill sova och allt jag vill är att sätta mig i soffan och glo på film. När jag skulle lägga ner amningen, flera månader innan jag egentligen tänkt, då hälsade frasen på flera gånger om dagen. Då verkade den vilja flytta in och bosätta sig för alltid.

Sanningen är ju att varken jag, eller du, är någon dålig mamma. Jag är en bra mamma! (Om än något tankspridd!) Jag är en bra mamma fast att Ester ibland saknar mössa. Jag är en bra mamma fast att hon har skit under naglarna, välling i vecken och ändå får vänta ännu en dag med att bada. Jag är en bra mamma både när hon vaggas till sömns i min famn och de gånger hon skriker sig tills hon somnar. Jag är en bra mamma, fast att hon är arg och skriker när vi ska handla. Jag är en bra mamma de där gångerna när våra ögon möts och tårar byts mot leende. Jag är en bra mamma, för jag sätter gränser och gör det jag tror är bäst för mitt barn utifrån den kunskap jag besitter. Jag är en bra mamma, för att jag älskar min lilla böna!

För att jag älskar dig!


Min egen mamma är noga med att ofta påpeka att jag är en bra mamma. Jag misstänker att hon, som så många andra mammor därute, haft känslan av att vara en dålig mamma. Känslan av att ha kunnat göra annorlunda. Jag misstänker att hon vill föra en annan känsla vidare till mig, en känsla som jag kan föra vidare till Ester. För risken är ju den, att om jag intalar mig en osanning tillräckligt många gånger, så kommer jag att ta den för sant. 

Så du, kom ihåg det här; DU är en BRA mamma!

Å det här gäller ju självklart även dig som är pappa...
Nu ska jag vara en bra mamma och ge min morrande dotter lite mat, på flaska. För jag är en jättebra mamma!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller helt med dig Ida..bra skrivet!! Kram Vickan

Anonym sa...

Mycket bra och TACK, denna frasen tänker jag 100 gånger om dagen (har två döttrar, 3 & 1 år)...., så även idag. Du skriver så klokt, jämt! Du är en bra mamma, en väldigt bra mamma! Kramar till oss!