onsdag 16 november 2011

So I made my own


Igår var jag nog så nära hybris man kan komma. Suget efter dammsugare tog överhand och jag skred till verket utan att ha allting hemma. Så först fick jag göra mandelmassa och sen marsipan. Vid arrak/punch drog jag dock gränsen, den typen av aktiviteter kan ju få rättsliga efterspel... Vill du också göra själv?!

Mandelmassa
250 g skållad och skalad sötmandel mixas till fint pulver
2 ½ dl strösocker blandas ner i mixern och får gå i 5-7 minuter tills massan blivit slät och varm
Jag hade i lite äggvita också för att binda ihop den bättre.

Medan mamma bakade brottades Ester med sin nya favoritkompis, pappkassen från Konsum.

Marsipan
½ dl vatten och 1 msk smör kokas upp i en kastrull
2 ½ msk mjöl röres ner och sjudes tills den bildar en deg som släpper bottnen.
Låt svalna helt.
Degen arbetas sedan in i 300 g färsk, grovriven, mandelmassa tillsammans med 2 dl siktat florsocker.
Tillsätt mer florsocker om marsipanen blir för kladdig.

Ända tills hon upptäckte mamma på golvet, då kom hon sättandes i rasande fart! Åh, vad är det, jag vill ha! 

1 kommentar:

Ulrika sa...

Fina fina Ester. Hon börjar verkligenbli stor nu.

Jag ska ta och prova ditt mandelmassarecept till julgodistillverkningen.

Vänliag hälsningar
Ulrika