tisdag 15 november 2011

Brunisar


Jag har ingen mandelmassa hemma, so I make my own. Vi får se hur det går. Jag blev så galet sugen på att få börja med dammsugarna jag suktat efter i flera dagar. Så sprang jag på ett recept på mandelmassa medan jag rörde ihop en sats lemon curd med passionsfrukt och nu är vi här. (Japp, idag känner jag mig som en riktig hemmafru!!) Något annat som är gott är brownies! Här kommer receptet på dem efter önskemål från Alfreds mamma.

200 g mörk choklad
50 g smör
2 ägg
2½ dl socker
1½ mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 krm bakpulver
100 g hackade hasselnötter

Smält chokladen i en kastrull på svag värme, tillsätt smöret i klickar. Vispa ägg och socker pösigt, blanda ner chokladen i äggsmeten. Sikta mjöl, vaniljsocker och bakpulver och blanda ner de lätt hackade hasselnötterna. Rör sedan ner blandningen i chokladsmeten.
Häll upp i en form, ca 20x25 cm, med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader, ca 20 minuter. Den ska vara seg inuti och frasig utanpå. Skär i rutor när kakan svalnat.

Esters nya vanor berodde troligtvis på förkylning. Täppt näsa och kink vid matning, misstänker att hon hade ganska ont i halsen. Mycket gos blev det frampå eftermiddagen kvällen och hon hade lite svårt att komma till ro inför natten. Vågar knappt berätta att hon ändå sov som vanligt hela natten och idag vaknade upp till sitt vanliga soliga jag. Fortfarande lite täppt i näsan och hostig, men full fart! 

Receptet kommer ursprungligen från boken Konditorns bästa, men jag gör ju självklart mina på glutenfri mjölmix.


Inga kommentarer: