måndag 20 april 2009

Det får du gå och slå upp - tirstrontankar

Sitter just och avnjuter ett glas kall mjölk tillsammans med skorpor med brie och tistronmarmelad. Fick en korg med godsaker av svärmor vid påsk och däribland fanns bland annat denna tistronmarmelad. Både jag och Samuel stod som två frågetecken. Båda tyckte dock att smaken gick åt svartvinbär och efter att ha googlat på det kom jag fram till att det var just vad det var. Vildvuxna svartvinbär. Fantastiskt njutningsfullt till en krämig brie... (Tack svärmor!)
Så var det något som slog mig, och jag säger det med risk för att låta gammal. Jag är uppvuxen i ett hem där man liksom inte fick kunskapen serverad på ett fat. Till svar på en fråga fick man istället "det får du gå och slå upp" och lite senare "det kan du söka på nätet". Nu har vi gjort namnet på en sökmotor till ett verb. När jag var liten var det lite coolt att kunna säga Nationalencyklopedin. Men det var aldrig någon som sa att "det får du gå och nationalencyklopedia". Undrar vad jag kommer säga till mina barn när de växer upp...


Från djupet av köksbordet - trevlig kväll!

Bilder från, ja ni vet, Google...

3 kommentarer:

Em sa...

Mina elever är inte ens så brighta att de kan säga vad som kom först. Datorn eller internet...

Magdalena sa...

Det påminner mig om en period i mitt liv när jag och en kompis alltid hade en ordbok till hands, det var alltid nåt vi ville kolla upp... Minns också första gången jag fick använda internet (hösten 1995) och hur besviken jag blev på att det inte gick att söka på vad som helst utan bara det läraren hade uppmanat oss att testa... Skönt att internet funkar idag :)

Michaela sa...

vilka härliga bilder du har på din blogg! verkligen smakfulla och inspirerande :)