fredag 22 maj 2009

(Grovt) och glutenfritt

Frukosten bjöd på sista rutan av långpannebrödet. Smidigt att ha i frysen och tina i micron när man är sugen. Spar man några rutor framme är de fantastiskt goda att dela, rosta och avnjutas med lite ost och marmelad. Mumma!

Långpannerutor
15-24 st
50 g jäst

5 dl ljummet vatten

2 msk olja

1 msk fiberhusk

2 tsk salt
½ dl sirap

¾ dl krossat bovete

¾ dl boveteflingor

ca 10 dl ljus mix


Smula ner jästen i en degbunke. Tillsätt vatten, olja och fiberhusk. Rör tills jästen löst sig. Låt stå och svälla 10 min.
Tillsätt övriga ingredienser, spara dock lite av mjölet till utbakningen. Arbeta till en smidig deg, täck över och låt jäsa 30 min. Knåda degen lätt och lägg den i en bakplåtspappersklädd långpanna. Klappa ut degen med mjölad hand så att den täcker plåten. Skär 15-24 rutor (beroende på hur stora bröd du vill ha) och låt jäsa övertäckt i 30 min. Grädda strax under mitten i 225°, 20 min.

Receptet kommer ursprungligen från Allas 8/05, men jag har anpassat receptet till oss "gluttar".

2 kommentarer:

Magdalena sa...

Tack för att du lägger ut dina brödrecept! När vi åker till Cypern i höst ska vi börja använda vår bakmaskin lite mer regelbundet. Där är grovt bröd sällsynt och allt dyrt. Ska dock packa ner ett lager med torrjäst och annat som är svårt att få tag på.

Ida Ström sa...

Tack snälla Ida!! Detta recept var riktigt gott!! Även för mig som inte har gluten! Haha! Kram Ida!!