fredag 5 juni 2009

En smula lycka

Minns ni smulpajen jag skrev om igår? Den blev verklighet och nu har vi bara tre små ynka jordgubbspåsar kvar i frysen. Tur att det snart vankas nya ute i landet! Blandade jordgubbar med rabarber - gubbarna söta och rabarbern syrlig. Gifte sig väldigt fint tillsammans. Samuel tog sig också an den hemgjorda vaniljvispen. Ack, ljuva lycka! Vi njöt av det sista idag till eftermiddagsfikat. Tur att bärpajssäsongen ligger framför!

Bjuder på ett enkelt recept på smulpaj. Känner flera personer som gör denna glutenfria variant fast att de egentligen inte behöver. De tycker dock att den är så mycket godare än vanlig!

Smulpaj
100 g smör
1 dl socker
3-4 dl ljus mjölmix

Smält smöret i en kastrull. Ta av det från plattan och blanda ner sockret. Tillsätt mjölet, lite i taget, rör till en grynig massa. Strö över valfri frukt/bärpaj och grädda mitt i ugnen, i 200 grader, tills fyllningen är varm och smulorna fått fin färg.

Tog mig en tur till Körslaget så, stod och frös bredvid teknikern (Samuel) ett par timmar. Sen hjälptes vi åt att rodda av och nu längtar jag galet efter sängen! Nattinatti

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmmm... den var såååå god! Mysigt att jag fick våldgästa familjen idag/ Vickan

Unknown sa...

Vickan: Det var väldigt mysigt att ha dig här! Fler tjejfilmseftermiddagar med mumsigt fika till folket! ;o)