lördag 13 juni 2009

Jord och mylla

En kort uppdatering innan mer kommer. Har tagit upp sommarens första rädisor, planterat ut sommarpresenterna från svärfar, sått sallad samt planterat om mina passionsblommor. (Sommarpresenterna bestod av sqush- och spagettipumpaplantor.) Googlar nu förbrilt efter vad det är för eländiga små tusenfotingar som äter upp våra grödor. Samtidigt lägger jag in nya bilder i datorn. Några av dem kommer snart upp här.

***

Jordbruksverket och jag verkar inte vara riktigt överrens... Jag tycker visst att det vore väl värt att bekämpa dessa små marodörer. Vill ju gärna ha mina godsaker ifred från vad jag nu förstår är små dubbelfotingar. Så här skriver Jordbruksverket om tusenfotingarna:

Tusenfotingar
Djur med väl avsatt huvud, ett par antenner och många likartade kroppssegment med ben.
Dubbelfotingarna, som har två par ben per segment, är växtätare och kan göra skada på nygrodda plantor, men också gnaga i potatis, jordgubbar, nerfallna frukter, bönor och ärter. Som regel behöver de inte bekämpas.
Enkelfotingarna är rovdjur och har bara ett benpar per segment. De två grupperna skiljs lätt från varandra genom att dubbelfotingrana rullar ihop sig som en spiral när de störs medan enkelfotingarna springer iväg.

Inga kommentarer: