torsdag 10 september 2009

Helt apropå - Rönnbär

Lagom till dess att hösten är i antågande har grusgången ansats och rabatterna rensats. Det har liksom inte prioriterats tidigare. Lagom till dess att buskarna faktiskt vill ha det lite lövigt om fötterna har jag rensat bort löv och ovälkomna växter. Men jag höll mig i utkanten av rabatten, det var ju ändå där det mesta ogräset slagit rot. Lämnade löven längst in och låter dem få bli en värmande matta till vintern.

Apropå vinter. På väg till jobbet kör jag förbi en lång rad rönnar med grenar som formligen dignar av bär. Även den stora rönnen hemma i vår trädgård har rikligt med röda klasar. "Di gamle" säger att rikt med rönnbär tyder på att en kall vinter är in antågande. Om jag minns rätt var det så förra året och därpå följde en kall vinter. Vis av mina misstag, ska jag försöka minnas att kupa rosorna i år så att inte fler får sätta livet till under kommande säsong.

Ett tips är att samla ihop lite rönnbärsklasar och lägga i frysen. Dessa kan man sedan ta fram och bjuda fåglarna på när vintern är som strängast. En av "di gamle" på jobbet lärde mig idag att fåglarna inte äter av bären innan de varit frusna. Det är först då de blir söta och goda. Kanske var det ofrusna bär räven fick fatt på i berättelsen...

Surt, sa räven om rönnbären.

2 kommentarer:

julia ek sa...

själv ska jag pröva att plocka rönnbär när de har fryst första gången. Men inte för att ge fåglarna utan till mej själv. har hört om man sväljer frysta rönnbär varje dag blir man sällan sjuk. kanske buff och båg men värt en försökt!

Michaela sa...

Haha, jag ska också frysa rönnbär och käka ett litet bär varje dag, julia ;) hihi...

Jo man hoppas ju på en riktigt mysig, snöig och kall vinter!! :) iaf när det SKA va kallt, dec-feb alltså :) mmm för en "riktig" vinter. Det har det inte varit sen jag flyttat hit till sävsjö... i uppsala hade vi ordentliga vintrar.. :)

Ha en bra helg!