fredag 18 februari 2011

Appar & nappar

Härom morgonen försökte en av mina gravidappar (jo, jag har flera... en i mobilen, tre (!) i iPoden och veckobrev i mailen. Kan man bli för uppdaterad och informerad?!) tuta i mig att min bebis nu var 2000-någonting veckor gammal och att den skulle komma när som helst. Inte kunde jag heller ändra beräknad födelse från någon gång på 70-talet till rätt dag. Nu är vi dock tillbaka i trygga vecka 23 och jag känner mig lugn över att Bönan inte ska komma än på ett tag. Jag har ju så många saker att göra! För lite sedan damp ju som bekant vårens kataloger från Stoff & Stil ner i brevlådan och jag har redan hunnit göra en första beställning och få mitt paket. Till följd av diverse firande har jag dock ännu inte fått sätta saxen i de underbara tygerna. Men låt oss se vad det ska bli, för här ska sys så nålen glöder!
Den som inte smälter när de ser lekfilten med kossehuvudet (1), den kan inte vara normal. Självklart kommer det bli en sådan! Eftersom jag har lite problem med axel och nacke tänker jag att en ammningskudde kan komma väl till pass. Har hittat ett mönster på en L-formad variant, men undrar om jag inte ska stuka till den lite så att den blir mer hästskoformad. Någon som har några tips, råd eller erfarenheter kring detta? Kudden kommer bli ljus med grå streck och får en kant med orange passpoalband. Samma gråstreckade tyg får utgöra ena sidan på ett barnvagnstäcke (2), på andra sidan blir det bondgårdsdjur. Tanken var att även täcket skulle få en orange passpoalkant, men eftersom detaljerna på barnvagnen är röda så får passpoalen bli detsamma. 
Småsnål som jag är så har ännu inte bestämt om jag ska köpa en skötväska, tycker 600 spänn och uppåt är lite saftigt för en väska... Å andra sidan syr jag nog heller ingen egen utan köper en billig bud-/axelvariant. I denna ska jag dock ha en mjuk skötbädd. Eftersom liggytan bör vara avtorkbar har jag valt en textil vaxduk. Utsidan blir i bävernylon, så kan ungen kasa omkring ordentligt utan att bädden kommer slitas i första taget. ;) Hittade en variant här som jag tänkte ge mig i kast med. Om jag gör blöjficka eller inte har jag ännu inte bestämt. Tanken är ju att bädden ska ligga i skötväskan och där finns ju plats för både blöjor och annat. Återstår alltså att se.
Vad mer då? Jo, till den blivande modern har mönster och tyg till ett sött linne tagits hem. Finns också mönster till ett par fantastiska klänningar som jag är sugen på, men det får bli lite längre fram. För att inte tala om alla söta små kläder man kan sy. Jag blir då alldeles galen!
När vi köpte barnvangen såg Samuel en muff till barnvagnshandtaget som han bestämt att vi ska ha. Eller, han har bestämt att jag ska sy en, därför har tyg till en sådan beställts hem. Huruvida en sådan är praktisk eller inte tänker jag inte säga något om. Att Bönan föds i juni och det då inte bör behövas någon muff är heller inget jag vågat ta upp. Man kan säga att jag redan nu lär mig att välja mina strider. ;) OM det till hösten blir någon muff så kommer den sys i koksgrå bävernylon med svart fleeceinsida och rött passpoalband. Återstår dock att se om det blir någon överhuvudtaget.

Bild: Egna kollage med bilder från nämnda företag, barnvagnsmuffen på sista bilden kommer från Teutonia.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Smart, eller oxå en överflödig barnprodukt..;) har aldrig sett förut men idag hade det varit skönt på morgonpromenaden! Jag gjorde som ett fodral till vårt handtg på vagnen för att det inte skulle pilkas sönder av klåfingriga syskonhänder, bävernylon ör bra till mycket!
Trevlig dag önskar Maggan

sandra o småtjejerna sa...

vad gäller amningskudde så har jag sytt en variant som är typ L formad... fast båda sidorna är lika långa, sen är den stoppad med sånna sacco säcks kulor o inte alltför hård...
o på överdraget har jag sytt fast ett band i vardera ände sa att man kan knyta ihop den på ryggen, så den inte halkar runt.... o funkar även fint som en provisorisk babysitter så länge bebisen ligger still :D