måndag 7 februari 2011

Revelj

I helgen har jag blåst revelj för pelargonerna. Efter att ha levt ett undanskymt liv i källaren de senaste månaderna är det nu dags för dem att vakna till liv igen. Hoppas jag. Några har nog strukit på foten, tyvärr några av favoriterna av vad jag kan se. Men majoriteten verkar fortfarande ha livsandarna kvar! Avlövade och spretandes åt alla håll får de nu sakta vakna till liv bland trådrullar och symaskiner i flickrummets norrfönster.

Mor min tipsade om billig blomsternäring man kan göra hemma. Så i slutet av förra veckan fick jag förklara för Samuel att det inte var min gravidhjärna som lagt äggskal i vattenkannan utan att allt var som det skulle. Den ena metoden för växtnärig består alltså i att lägga färska äggskal i blomvattnet och låta det stå ett dygn. Den behandlingen har samtliga vintertrötta växter fått nu. I den andra metoden ska man tillsätta 1 tsk hjortronsalt i 1 liter vatten och låta stå en timme. Hjortronsalt var vad pelargonerna fick. Vi får väl se om de blir nöjda.



Lite tulpanlökar har hittat hem och flyttat in i mjölsikten i hopp om att locka fram våren. Vidare damp vårens kataloger från Stoff & Stil ner i brevlådan lagom till helgen och nu är jag såld! Så mycket fina tyger. Så många roliga saker att sy, både till Bönan och till mig. Första beställningen är redan lagd och jag misstänker att det kan bli någon mer framåt vårkanten/sommaren. Lovar att berätta mer om exakt vad det är som ska sys vid ett senare tillfälle.

1 kommentar:

Pernilla sa...

Pysslig du är med både blommor och annat! Tack för tipsen med vattning av vintertrötta blommor...

Läser "Hjortronsalt" som en av ingredienserna i växtnäringen...

Skönt! Äntligen en till människa som tycker att det heter så!
Jag ger dig ett tips; Gå till skafferiet och ta fram
"Hjortronsaltet" och LÄS vad det verkligen står....

Jag blev helt förstörd när jag insåg vad det stod....
Kramar till dig=)och tack för en trevlig blogg!