tisdag 14 juni 2011

The wonders of pregnancy: Vatten

Under en normal graviditet lägger man på sig en hel del vätska i kroppen. Tillsammans med fostervattnet så handlar det om ungefär 2,5 kg. Sen varierar det säkert från dag till dag och person till person, det finns ju många faktorer som spelar in. Hur som helst. I skrivande stund kan jag faktiskt se mina fotknölar, något jag har det svala värdet och förmiddagen på soffan att tacka för. Vid en snabb anblick tycker jag därför inte att jag ser så svullen ut idag. Men jag ska visa er en lite häftig, och läskig, grej. 

Pittingödem! Det har jag tidigare bara förknippat med gamla människor. Det faktum att jag är svullen märks på fler sätt. Ont i fötterna och fingrar som inte går att böja när man vaknar på mornarna är några exempel. Men det är ju det lilla. Nu är det snart över för den här gången och jag har lite svårt att tro det är sant. Snart är jag inte bara tjock, jag är mamma också! ;)

2 kommentarer:

Sockerklaras sa...

Hua...är det det vattnet som kommer ut "när vattnet går", tro..?

Puss!

Malin sa...

Jag säger bara: stödstrumpor! Inte bara för tanter!! De räddade mig när jag väntade Benjamin och fick havandeskapsförgiftning (och därmed samlade på mig en massa vatten!)