lördag 20 augusti 2011

Kjerstis glutenfria surdegsbaguetter - på mitt sätt

Wow, vilka goda baguetter det blev! De hann ju inte bli klara riktigt till frukost, men lagom till lunch kunde vi avnjuta frukten av morgonens arbete. Kjersti har i sitt recept använt Jyttemjöl, men eftersom jag är mest hemma med Sempers mixer använde jag det dock med viss modifiering. Sen hade jag ju varken melonkärnor, aprikoser eller must hemma så det bytte jag mot pumpakärnor, fikon och vatten. Gick fint det med!


5 dl äppelmust - vatten går också bra
50 g färsk jäst
2 tsk fiberhusk
1 tsk salt
1 msk flytande honung
½ dl pumpakärnor, ca 30 g
½ dl solroskärnor, ca 30 g
50 g fikon
3 msk surdegspulver
ca 600-650 g Semper mix

Ljumma musten till ca 32 - 35 grader, och lös upp jästen i den. Tillsätt pumpakärnor, solroskärnor, finstrimlade fikonoch honung, och rör om.
Blanda merparten av mjölet - men spar någon deciliter till utbakning -  med fiberhusk, surdegspulver och salt, och tillsätt lite i taget medan maskinen är igång. Arbeta degen på lågt varvtal minst 10 minuter.
Täck över med bakduk, och låt jäsa 1½ timme.
Kör igång maskinen igen på lågt varvtal, och tillsätt ev lite mer mjöl om degen verkar mycket kladdig.
Ta upp på bakbordet - väl mjölat -  och knåda igenom degen ordentligt.
Dela i tre delar, och forma med lätta händer avlånga baguetter. Skär några snitt med vass kniv i baguetterna.
Låt jäsa ytterligare en halvtimme, pensla med lite ljummet vatten, och grädda sedan i 200 graders ugnsvärme ca 25 - 30 minuter.
Låt svalna på galler, utan bakduk om du vill ha en trevlig skorpa på brödet.


Avnjuts som det är med lite olivolja och salt, eller med smör, eller varför inte med en bit brie och honung...

1 kommentar:

Kjersti sa...

Tack för länkningen Ida! Jätteroligt att dina surdegsbaguetter också blev lyckade! Titta gärna in hos mig idag, där jag bjuder på surdegsformbröd, som också blev väldigt lyckat. Må så gott!