måndag 5 december 2011

Det är mycket nu



Det har hänt en del sen sist jag skrev ordentligt om Ester. Det hinner ju gå lite tid mellan gångerna jag skriver överhuvudtaget. Anledningen är enkel. Jag hinner inte! När jag väl sitter vid datorn är jag antingen för trött eller upptagen med annat. Det är full fart på Bönan. Få saker hinner bli gamla, för hon hittar hela tiden på något nytt. Den stora lilla damen har hunnit fylla fem månader. En dag hittade jag henne halvvägs upp på spjälorna i sängen. Därför har hon nu fått flytta ner en nivå i spjälsängen och det är slut på sovstunderna i liggdelen på soffan. Slut är det också på tupplurarna i mammas och pappas säng, för den kryper hon ur. 


Kryper tänker du nu. Jodå, det är inte långt borta. Hon har ställt sig i krypställning och hon lyfter på magen när hon tar sig fram. 


Hon sätter sig upp själv från liggande på golvet som hon inte gjort annat och hon ställer sig på knä för att nå så långt in i köksskåpen som möjligt. Hon har tröttnat på golvet och vill nu nå nya nivåer. Därför grabbar hon tag i vad som finns i närheten; mamma, soffan eller vad det må vara, och sen drar hon för kung och fosterland. Snart står hon... 


Hon vill helst av allt äta själv men nöjer sig inte med att hålla i en tom sked medan jag matar. Knäckebröd lurar henne ibland, en egen sked andra gånger. På sista besöket hos bvc konstaterade vi att hennes viktkurva börjar plana. Inte så konstigt kanske med tanke på att hon inte har tid att äta och gör av med så galet mycket energi. Nu är det 1½ portion gröt tre gånger om dagen, banan och ersättning utöver det. Samtidigt försöker vi introducera lite "riktig" mat så att hon ska kunna få i sig något mer. Det går lite si och så med den saken. Men ikväll upptäckte vi att det mesta slinker ner med lite äppelmos på!


När folk sa att tiden går fort när man har små barn skojade de inte. Men det här är ju helt sanslöst!!

Ursäkta kvalitén på endel av bilderna, men när man Ester är i farten tar man vad som finns till buds för att dokumentera...

2 kommentarer:

MonicaL sa...

Full fart på eran goding.Har hon fått det efter er båda?

Unknown sa...

Verkligen full fart! Vi var nog båda fulla av bus som små. Men att vara så tidig som hon är det har hon fått efter sin mamma. :)