onsdag 20 maj 2009

Mellangrovt och glutenfritt

Rutbröd med mycket tugg
24 rutor

6 dl blandade gryn eller grynblandning
50 g smör
9 dl vatten

50 g jäst
1 msk fiberhusk
2 msk sirap
½ msk salt
½ msk anis, finstött
½ msk fänkål, finstött
ca 1 l mjölmix

Mät upp grynen - tex. boveteflingor, krossat bovete, linfrön, solrosfrö osv. - och häll i en bunke tillsammans med fiberhusken. Koka upp 7 dl vatten. Skiva smöret över grynen, häll det kokande vattnet över grynen, rör om och låt svalna till fingervärme. Värm resterande vatten till fingervärme och rör ut jästen i det. Häll ner i grynblandningen tillsammans med sirap, salt och kryddor. Arbeta in det mesta av mjölet och lämna degen att jäsa övertäckt ca 30 min. Arbeta samman degen i bunken och häll upp den på en bakplåtspappersklädd långpanna. Klappa ut degen med mjölad hand så att den täcker plåten. Skär i 24 rutor och låt jäsa övertäckt 30 min. Grädda mitt i ugnen, i 200 grader, i ca 30 min. Låt brödet svalna under duk på bakgaller, bryt det i bitar innan servering.

Receptet kommer ursprungligen från boken Brödglädje, men har anpassats för en glutenfri diet.

Idag skiner solen! Misstänker dock att det kan komma en och annan välbehövlig skur under dagen. Tänkte spackla lite uppe idag, kanske riva lite mer tapet. "Måste" också baka något dopp till morgondagens kaffe i det fria.

1 kommentar:

julia sa...

viken lyx att du är ledig länge ... ja, jag blev hel kär i de träskorna! simon kom hem precis innan jag skulle lägga mej så jag fick säga godnatt till han i alla fall! hoppas att du får en skön dag kram!