måndag 1 juni 2009

Gråfibbla

Tack vare sin bladrosett nära marken, där mularna inte kommer åt, klarar sig gråfibblan bra på marker där djuren betar.

Det är tack vare denna rosett gråfibblan klarar sig så bra undan gräsklipparen också. Denna ängsblomma som sägs trivas i korthållna gräsmattor. Vid sökande av bekämpningsmedel verkar manuell handplockning vara enda lösningen. Den här lilla växten har sedan en tid tillbaka bestämt sig för att invadera vår gräsmatta. Den har bestämt sig för att skapa en alldeles egen infrastruktur på gräsrotsnivå. Detta har den bestämt utifrån en för mig tidigare hemlig agenda. Men nu är jag den på spåren. Jag rycker, sliter och drar. Det är ett evighetsarbete, tillfälle att sola och tid till trädgårdsterapi. Fibblan må vara envis, men jag är minst lika envis. Så om du ser någon med ändan i vädret och näsan mot gräset, med fingrarna grävandes i sitt anletes svett. Då är det bara jag, på jakt, idogt och outtröttligt! ;o)

I alla fall tills jag hittar något nytt, roligare. Jag menar, gräset i stenpartiet är ju inte riktigt övervunnet det heller. Men maskrosorna håller jag än så länge ganska kort!

Eget collage med bild från wikipedia

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Hej. Vilken trevlig blogg du har =)Har läst hela nu och kommer gärna på "besök" igen. Ha en fin dag! Hälsning Ulrika

Unknown sa...

Å vad roligt att du hittat hit, kul att du "trivs" och välkommen åter!
kram
=)