måndag 19 december 2011

Julvecka och Mozartkulor


Plötsligt har det blivit julvecka och jag undrar lite hur det egentligen gick till!? Samtidigt deklarerade Samuel igår kväll att nu kan julen komma, för nu har Ida gjort vit limetryffel och den hör julen till. Under gårdagens bestyr med julgodis kokades det även knäck, fixades polkagrisbräck och rullades mozartkulor. De där kulorna är jag dock inte helt säker på varför jag gjorde, de är nämligen inte mitt första val. Men så hade jag ju både nougat och marsipan hemma och något ska man ju göra med det. Själv är jag mer av en tryffeltjej. ;)


Hemligheten när man ska rulla nougat eller marsipan stavas florsocker, då slipper du bli så kladdig om händerna. Vill man göra egna kulor så skär man nougaten i tärningar av valfri storlek. Rulla sedan dessa till bollar. Ta en bit marsipan (eller mandelmassa), rulla till en boll, platta ut den och klä in nougatkulan i den. Smält sedan choklad över vattenbad, doppa kulorna i den och lägg upp på ett bakplåtspapper. Vänta en liten stund tills chokladen stelnat något och garnera på valfritt sätt. Om man garnera på stört tycker jag garneringen har en tendens till att halka av för att chokladen är så rinnig.

Ester hjälper gärna till med disken!

Inga kommentarer: